Albergo's: Big Business

20 augustus 2016 - Laguna, Spanje

Vandaag weer een voorbeeld gezien van de business van de albergo's. Natuurlijk is het allemaal erg goedkoop (voor ons)
10€ p nacht of minder, maar als je het x50 pelgrims doet... tel daarbij op was service (7€) ontbijt 3€ dan valt er met zo'n albergo flink wat geld te verdienen.
Wij hadden vandaag een speciale aanbieding en konden gratis onze rugzak van de ene naar de andere albergo laten vervoeren. Dezelfde eigenaar/keten dus vandaar. Als je zo'n kado in de schoot krijgt geworpen dan neem je dat natuurlijk aan haha! Vooral omdat er 35km op het programma stond.

Maar goed even terug naar mijn verhaal van de big business. Om de hoek van onze (gloed nieuwe ) albergo zat al een albergo incl een bar/restaurant en klein supermarktje. Gerund door een hele leuke baas.
Omdat iedereen (met de rugzak service) naar onze albergo komt, waar ook nog eens flink reclame voor wordt gemaakt, heeft die arme man aan de overkant helemaal geen klanten meer.
Ik sprak net met hem in gebroken Spaans/Engels/Italiaans en hij keek niet erg blij.
We gaan er straks wel lekker eten want ik heb net voor de hele groep gereserveerd. Maar er schijnen zich behoorlijke maffioso praktijken te ontwikkelen met uit de grond gestampte albergo's.

Ik heb natuurlijk niet die 35km gelopen. Ben niet gek haha maar wel op vakantie. Moet wel leuk blijven toch?
Thomas wilde eigenlijk -voor mij- 20 km lopen vandaag. Wat zou betekenen dat de hele groep uit elkaar zou vallen. Nuria begon spontaan te huilen... arme Nuria. Dus: plan omgegooid. We blijven gewoon bij elkaar en als er te veel km op het programma staan dan ga ik simpelweg met bus of taxi.
Zoals ook vandaag na 20 km. Daarna ging het landinwaarts en had ik geen kans meer om af te haken.
Echt super geregeld. Bij onze laatste stop was er zelfs een taxi standplaats en een aardige vrouwelijke taxi chauffeur bracht me naar de albergo. Ja er zijn hier simpelweg geen hostels in dit gehucht.

Het betekend ook dat we straks ook al op de 24e in Santiago de Compostella aankomen, dus. .. Thomas kan er zelfs wakker worden op zijn verjaardag en we kunnen een groot verjaardags ontbijt organiseren. We hebben er nu al zin in. Dan nog 2 lange dagen in Santiago zelf lekker de toerist uithangen.

Maar nu moet ik naar het restaurant want heb gereserveerd voor de groep. Ze zijn nog onderweg de arme stakkers en komen straks bezweet, moe maar hopelijk voldaan en hongerig aan. De keuken voor het middag eten sluit officieel om 16uur dus ik moet alvast vooruit gaan bestellen anders hebben ze geen eten en dat kan natuurlijk niet!!
Zo is het echt mijn camino: beetje lopen, schrijven en zorgen dat we kunnen eten; helemaal toppie! Dus: nog even extra reclame voor de enige echte Albergo in Laguna (vlak voor Miraz) Albergo van Javier. Zie alle foto's. Een super host met heerlijk eten in het restaurant voor 9€ een 3 gangen menu! Morgen slapen we in een heel mooi klooster heb ik begrepen. Reserveren kan niet: 120 bedden dus het zal wel loslopen. ..
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nellie:
    20 augustus 2016
    Kijk jij handelt volgens het principe van Svend Brinkmann die vandaag met een verhaal in Trouw staat. Hij is kritisch over het egocentrisme van deze tijd. Je leert jezelf pas kennen en word pas mens in relatie tot de ander. Weg met al die zelfhulpboeken die de aandacht op jezelf vestigen. Ik zal het artikel voor je bewaren en ben benieuwd wat je er van vind, vooral na deze reis die je gemaakt hebt.
    Maru volgt je ook op je blog en is er door geïnspireerd. Zelf wil ze ook wel zoiets: wandelen in Engeland van coast- to- coast en dan logeren on pubs. Ja dat moet ook heerlijk zijn. Willy gaat vast mee.
    Ze schreef een lange brief vandaag.
    Ik kom net uit Bakkum gefietst, heb geluncht met de Pirovano's in de Oude keuken.
    Arie is vliegen vandaag en komt er zo aan. Pepijn zou koken vandaag, ik ben benieuwd, heb nog geen beweging gezien in de keuken.
    Morgen voor 4dagen naar Assen, veel zin in, het wordt redelijk goed weer, dus lekker fietsen.
    Nou ik ben benieuwd hoe het 'mannetje aan de overkant' voor jullie gekookt heeft.
    Tot later maar weer. Fijn dat jullie zo lekker opschieten en de 24 e al in S. aankomen.
    Liefs, Nellie
  2. Maartje:
    20 augustus 2016
    Lieve Nel, je bent lekker in de weer zo te horen, fijn hoor!! Vind het super als je dat artikel bewaard. Ja, samen gezellig hebben daar gaat het uiteindelijk om hè?
    Hoop dat arie een lekker dagje vliegen achter de rug heeft. Wij hebben in elk geval heerlijk gegeten weer. Nu even een kleine siësta proberen. Maar het blog schrijven vind ik steeds leuker worden
  3. Dennis:
    20 augustus 2016
    Lieve Maartje. Ik lees al je verhalen. Ieder zijn eigen Camino! Ik heb leuke herinneringen aan de tocht die jullie morgen gaan. Lang en warm. Halverwege gingen we lunchen in een dorp waar alleen vrachtwagenchauffeurs aten. We konden mee-eten en kregen een vol maal met een dito fles wijn. En daarna kwam de likeur op tafel. Wij niet maar die chauffeurs wel. Ik vermoed dat de verkeersongelukken in Spanje vooral smiddags na de lunch gebeuren. Wij beschonken het tweede gedeelte van de tocht begonnen. Inez had zich erg verheugd op het klooster maar ik die de luxe Camino liep duwde ons toch naar de andere kant van het plein waar wederom een heerlijk hotelletje was. Het klooster was prachtig. Een filmlocatie. Maar in de donkere celletjes met stapelbedden hebben we (helaas zegt inez) niet geslapen. Goede reis! Dennis
  4. Maartje:
    20 augustus 2016
    Lieve Dennis, wat leuk dat jr steeds leest! Ja die likeur heerlijk! Vooral die gele kruidenlikeur mmmm. Ik drink het na het middag eten en slaap er heerlijk op!
    Ik ben benieuwd waar we morgen terecht komen. Klinkt spannend dat klooster!
    Veel liefs, ook van Thomas!
  5. Maru:
    21 augustus 2016
    Ja, die MoederOverste rol ligt jou erg goed!! He, die Friezen (Holstein-Frisian melkkoeien) doen ook de Camino!