Op naar Rio Maggiore!

2 augustus 2020 - Chiusi della Verna, Italië

Vanochtend werden we wakker met het zachte zingen van de nonnen in het klooster naast ons, wat bijzonder!
Voor het eerst een hele goede en lange nacht. Mijn lijf komt tot rust bij de beslissing om vanaf nu een meer rustige vakantie te houden.
gisteravond fantastisch gegeten bij Lethizia, waar we eigenlijk ook wilde logeren, maar was volgeboekt. Alles uit de keuken was huisgemaakt en dat proefden we! Zelfs de wijn van deze regio zo heerlijk! Pasta gemaakt van kastanjemeel, wie verzint zoiets! Met een saus van wilde paddestoelen, ik denk eekhoorntjesbrood. Dat kun je hier overal nl ook kopen.
de andere pasta was een tortellini met vers geraspte zwarte truffels! Je kunt eigenlijk die smaken niet met woorden beschrijven. Thomas en ik delen alles wat op tafel komt en komen eigenlijk tot de beslissing dat ze in dit land wel de beste keuken van heel de wereld hebben.
(gisteren mijn 1e potje truffel saus gekocht, en volgen nog meer en andere dingen, en dan stuur ik een doos met lekkers vast vooruit naar NL)

Ondertussen is het Italiaans van ons, en vooral van Thomas met sprongen vooruit gegaan. Thomas kletst met iedereen en maakt grapjes en weet iedereen voor zich te winnen. De charmeur!

Gisteren zijn we dus naar het klooster omhoog gelopen. Een lichte tocht door het bos van zo’n 3 kwartier, over een hele oude stenen weg. Onderweg naar boven kwamen we een groep giechelende nonnen tegen, ik mocht ze op de foto zetten.
Het klooster is een grote trekpleister en voor het eerst zien we dan ook veel toeristen. De meeste lopen niet naar boven maar komen met auto of bus de berg op via een andere weg. Heel ander gevoel dus dan de afgelopen rustige en meer eenzame dagen.
Je ziet hier ook veel nonnen in het wit en veel pelgrims (voor 1 dag) en wielrenners. Bij ons cafe/albergo BellaVista is het dan ook een drukte van belang.
Hier voor het eerst sjacherijnig (hoe schrijf je dat?) echtpaar dat de zaak runt.

In elk geval bij het klooster is enorm veel te zien over het leven van Fransiscus. Hele gang met geschilderde panelen over zijn weg naar het starten van verschillende ‚ordes‘ van kloosters, zijn weg naar Rome om goedkeuring te vragen en zijn grote liefde voor de dieren en vooral de vogels (zie foto). Van de vogels kreeg hij -naar zeggen- ook boodschappen door wat hem te doen stond. Dierendag is de geboortedag van deze Fransiscus. Kijk dat spreekt me dan wel weer aan bij dit verhaal. Al dat geloofs gedoe, heb ik niets mee.
We maakten wel nog om 3 een kerkdienst mee, gewoon voor de ervaring.
Monniken (in bruine mantels) die zongen incl een voorzanger. Grootste deel van de dienst werd gezongen, redelijk goed verstaanbaar dus ook weer een extra input voor de taal. In de kerk vele nonnen in witte jurken en kappen plus alle toeristen. Overal goed afstand houden, mondkapjes en handen ontsmetten. Ze zijn hier enorm precies! Op het niet dragen van een mondkapje staat hier een boete van €1000!!

Thomas luistert nog op de binnenplaats een deel van de opera St François d‘Assise van Messiaen. Het deel/ de scène waar St François de stigmata ontvangt wanneer hij in zijn eenzame cel aan het mediteren is. Ik luister ook nog, de muziek is wonderschoon! Thomas is diep geroerd en onder de indruk van de hele ervaring.

Ik brand nog een kaarsje voor een net overleden man van de Zing-Cirkel in Heiloo en stuur deze foto met een domper door naar de familie. Ze zijn enorm dankbaar en blij met mijn bericht.
Eigenlijk wilden ze dat ik zong in de dienst, zo kon ik toch nog iets doen!

Nu stappen we zo in de bus, Wij zijn een paar uur onderweg naar La Spezia, RIO Maggiore!! Zin in!