5e etappe van Moggiona naar Badia Prataglia

31 juli 2020 - Badia Prataglia, Italië

Oorspronkelijk was het idee om te overnachten in Camaldoli bij Locanda dei Baroni. Maar, wat wij niet wisten was dat I Tre Baroni ook van dezelfde eigenaar was en verbonden via de zelfde website. Wij reserveerden bij I Tre Baroni, want: ze hadden een zwembad! Dat leek ons voor de afwisseling een fantastische luxe!
En dat was het ook!
Heerlijk gezwommen en geslapen. De volgende dag met ons lunch pakket van de super lieve receptioniste al om 6.40 onderweg; eerst weer naar Camaldoli voor we de oorspronkelijke route konden doorgaan.
In Camaldoli dronken we bij de bar nog een koffie en  ging het direct stijl omhoog het bos in. Weer een heftige klim. Binnen de kortste keren weer totaal nat van het zweet. De moed zonk me behoorlijk in de schoenen. Geen moment tijd om om je heen te kijken want heel belangrijk om geconcentreerd te kijken waar je je voeten zet.
En het vervelendste was nóg een nieuw insect: flink grote dazen die, zodra je even stil stond, om je heen kwamen zoemen en een poging deden zelfs door je kleding door te steken. Dat zorgde er voor dat ik tot Badia Prataglia geen moment vond om uit te rusten en dus het hele stuk samen met Thomas goed moest doorlopen. Voor mij was pauze echt geen optie.
We bedachten nog onderweg dat we zo niet door wilden gaan. Dit was te veel lijden en te weinig plezier en genieten van de omgeving.
In mijn hoofd bedacht ik al direct een erg leuk alternatief, maar, er was geen tijd om erover te praten, het was doorlopen geblazen.
Ook de varen velden waren werkelijk prachtig maar zo goed gegroeid dag ze groter waren dan wij en soms wenste je jezelf een groot hakmes omdat de weg totaal overgroeid was en je een nieuwe weg moest banen door de stevige 2 meter hoge planten met af en toe braam takken met flinke stekels.

Als je dan op een stuk weg kwam dag enigszins horizontaal liep, wat was je dan dankbaar!!
Maar we hebben het gered: Badia Prataglia! Een klein dorp, met kerk, kleine supermarkt, een restaurant naast onze Albergo (Del Giardino) én een bus station!!
Vooral dat laatste vinden wij nu erg belangrijk. We hebben namelijk om te beginnen besloten dat we de etappe van morgen met de bus gaan doen.
Buskaartjes zijn gekocht en morgen om 8 gaan wij zo naar het klooster in La Verna.

Daarbij hebben we besloten dat dat het is voor deze Pelgrims reis. Het is ons te zwaar, te warm en te veel nare insecten.

We reizen daarom vanaf La Verna door naar Riomaggore: Het meest Zuidelijke plaatsje van ‚Cinque Terre‘ . Werelderfgoed en liggend in een Nationaal Park. Ideale plek voor wandelen aan de kust (frisse wind, geen nare insecten en minder bergen) en genieten van de Italiaanse prachtige dorpjes en kust!! Een grote wens van mij, én ideaal in deze tijd van minder toerisme!
Mee dit idee zal ik zoooo heerlijk slapen vannacht! Ik was vanaf het besluit al opgelucht en Thomas ook. We hebben er heerlijk op geproost! En vanavond enorm genoten van mijn Taglionini met Tartufo met fantastische Chianti. Thomas van zijn Calzone (voor maar 5€!). Het hele diner koste €28, ongelooflijk!

Morgen uitslapen tot 7 en met de bus naar La Verna, wij zondige pelgrims, ben benieuwd of wij de zegen nog krijgen in het klooster haha!!

1. Pieter Quelle:
    31 juli 2020
    Jammer maar wel begrijpelijk. Morgen is een zware etappe. La Verna Is een absoluut hoogtepunt. Zo mooi daarboven. Daarna wordt het gemakkelijker. Je daalt af naar een lieflijk dorp. En nog meer mooie dingen.
    Nog heel veel wandelplezier.
  2. Maru:
    31 juli 2020
    Wat een survivaltocht zeg. Die zegen krijgen jullie van mij!! Lekker toch, het op je eigen manier doen. Ik zeg : fuck Franciscus, slaap uit en pak een bus. Lekker lopen langs de kust straks!
  3. Maartje:
    1 augustus 2020
    😂😂 onze dank is groot!! Stokken ingeklapt op de rugzak gebonden. Fransiscus in de prullenbak. Voel me nu al verlicht!! Over 3 kwartier gaat de bus😎🚍
  4. Maru:
    1 augustus 2020
    Ja! Jullie zijn verlichte pelgrims....da's van een heel hoog godsdienstig nivo...
  5. A.J. de Lint:
    1 augustus 2020
    Mijn zegen heb je voor de nieuwe plannen.
  6. Corrie linssen:
    1 augustus 2020
    Jammer.. maar ik begrijp het wel..heb de route van Florence naar Rome zelf gelopen samen met lida afgelopen oktober...vond het ook erg zwaar... maar het aankomen in Rome maakte veel goed
    Je bespaart jezelf nu veel zware dagen.. maar ook heel veel mooie dingen..maar wie weet komt het er nog ooit van..opgeven vind ik een van de moeilijkste dingen .. daarom respect voor je beslissing.
    Geniet nog van je verdere wandeling.
  7. Lida van der Valk:
    1 augustus 2020
    Ik heb respect voor jullie beslissing. Wie weet pak je eens de route weer op. Ik heb inmiddels genoten van je verslag. Jullie zijn toch op pad gegaan, de tocht begonnen in een tijd van nog veel onzekerheden tav het Covid-19 virus. Ook hebben jullie mij geïnspireerd om na te gaan denken om toch in september mijn wandelschoenen weer aan te doen voor een tocht. Jullie nog veel wandelplezier. Zonder insecten!