Wandelen in Riomaggiore en Manerola

3 augustus 2020 - Riomaggiore, Italië

Vandaag zou het gaan regenen, donderen en bliksemen. Niets van dat alles gebeurde. Wij waren sowieso eigenwijs en maakten vanochtend na het ontbijt al een rondwandeling boven door Riomaggiore waar we nog niet waren geweest.
Elk stukje grond wordt hier benut en is vaak een moestuin. Heel creatief zijn de hangende pompoen planten. Zo gebruik je de m2 natuurlijk nog veel beter. Als een pompoen te zwaar wordt krijgt ie een hangmatten 😊. Verder veel citroenbomen, pruimen (nu rijp!) en veel tomaten en courgettes. Ideale klimaat natuurlijk. Ook bossen rozemarijn en basilicum. Ik krijg zo veel zin in mijn voedselbos!

We lunchen met wat brood, kaas en tomaten die we gisteren al kochten. Vandaag even geen restaurant.

Na een kleine Siësta gaan we op weg naar het volgende dorp/stadje, Manerola. Het lijkt dichtbij maar je moet wel een berg over klimmen dus weer even flink zweten. Het regent weliswaar niet maar de lucht is enorm vochtig en maakt het klam en beetje benauwd. De wolken geven wel een mooi effect op de foto’s en het is eigenlijk fijn dat de zon nu niet zo sterk schijnt!
Er zijn meer mensen onderweg. Vooral Italianen maar ook komen we Nederlanders en Amerikanen tegen. Af en toe maken we een praatje en kunnen we (ik) even op adem komen.
Afdalen lijkt een eitje maar is ook zwaar: heel geconcentreerd kijken waar je je voeten zet en soms grote rotsen/treden naar beneden zonder steun of leuningen.
Maru, ik moest even denken aan die kustweg kn Adelaide die we liepen, daar lijkt het hier een beetje op! Ook zulke mooie ruige rotsen. Hier is alleen veel stuk. Je ziet echt een beetje de armoe hier doorschemeren.
Thomas wilde graag nog naar het volgende dorp doorlopen. Omdat de kustweg kapot was, zouden we nog een enorme klim moeten maken en een wandeling van drie uur! Ik pas! Terug naar Manerola dan maar (we waren al onderweg maar gelukkig raakten we aan de praat met een Italiaan) en naar het station om met de trein terug naar Riomaggiore te gaan.

We hebben hele lekkere wijn gekocht, tomaatjes en courgette voor salade, en gaan zo wat friet halen. Ik heb flinke trek van al dat wandelen!!

1. Maru:
    4 augustus 2020
    Ja! Lijkt iid een beetje op de 'coastal walk' die we toen hebben gelopen... Alleen hebben wij hier niet van die prachtige fotogenieke eeuwen-oude dorpjes....krijg geen genoeg van de mooie fotoos!!