Doel: Santa Croce

26 juli 2020 - Firenze, Italië

Vandaag hebben we een belangrijk doel: naar de kerk Santa Croce in het centrum van Firenze. Dit is het beginpunt van onze reis morgen. Alleen vandaag kunnen we de belangrijke stempel halen als bewijs voor onze start. De kerk is morgen dicht dus vandaag moeten gebeuren.

We pakken weer de bus en treffen dezelfde mannen weer aan bij de bankjes. Dit keer ben ik zo snel om ze te vragen of ik ze op de foto mag zetten!

Omdat we we pas om 13uur de kerk in kunnen gaan we na een heerlijke ‚dolce far niente‘ ochtend eerst na de Piazza Michelangelo om het uitzicht over de stad te genieten en daarna een koffie en limonata te drinken. Het is daar totaal leeg!! Zie de film. Ongelofelijk. Ik was hier zo‘n 30 jaar geleden met Inez (Oosterhof) en toen was het al giga druk.

Bij de entree van het restaurant wordt automatisch onze temperatuur gemeten en aan ons meegedeeld. Heel futuristisch. De Italianen doen er alles voor om verdere problemen te vermijden.

Via de Ponte Vecchio lopen we dan naar de kerk Santa Croce. Een enorme verzameling van graven en herdenking monumenten van beroemde componisten en wijsgeren. Ik concentreer me juist daarom maar (heb ik vandaag besloten) op de beelden van de vrouwen, die zijn nl ook erg mooi. En in mijn telefoon ontdek ik steeds meer opties om mijn foto’s goed te bewerken zodat ik zelfs met dit lastige licht ze kan opwaarderen tot een waardig portret.
Ik brand ook 2 kaarsen: een voor een behouden en veilige reis voor Thomas en mij en de andere voor Nellie, dat ze ook op deze reis mij gezelschap mag houden.

Na het bezoek aan de kerk en een ‚alternatieve‘ stempel (de bookshop waar deze wordt gegeven is nl nog dicht ivm corona) gaan we heerlijk lunchen en daarna pakken we de bus naar huis.

Dan is het even tijd voor siësta voor we de avond nog kort de stad ingaan voor ons laatste diner als afscheid van Kamila en Paul; wat een lieve en gastvrije vrienden!!

Nu ga ik slapen. Morgen een uitdagende dag voor de boeg met de eerste etappe!

1. Maru:
    26 juli 2020
    Wat een PRACHTIGE fotoos van deze mooie stad. Al die mooie geschiedenis waar je gewoon tussen loopt... Gaan jullie de hele afstand lopen (550km toch?). Dan zijn jullie best lang weg... Fijn dat ik mee kan genieten, al ben ik wel jaloers...de tocht die jullie gaan maken gaat door prachtig landschap...
  2. Maartje:
    27 juli 2020
    Ja voel me enorm blij hier, met al dat moois om me heen. Ik heb wel altijd ook dat ik denk, oh dit moeten Irthe en Pepijn ook zien en zou het liefs iedereen om me heen hebben.
    We gaan in elk geval tot Assisi, 250 km en dan zien we verder. Mijn vlucht naar nl gaat de 24e augustus dus het wordt echt een lange vakantie. Doorlopen richting Rome is dus zeker een optie!