1e etappe van Firenze naar Rignano del‘Arno

27 juli 2020 - Rignano sull'Arno, Italië

Vanochtend vroeg met de bus naar de Santa Croce om officieel te starten. Veel zin en goede moed.
langs de Arno en dan het land op de bergen in. Een kleine koffie en wc pauze bij ... (zoek ik op) en vandaar verder. Het begint al goed warm te worden. We proberen in de schaduw te blijven maar al gauw druipen we van het zweet.
De krekels, de vele vlinders zijn prachtig onderweg en geven je een heel relaxed gevoel. We doen het op Italiaans tempo, dat gaat niet anders bij deze (zo‘n 35 graden) temperatuur.
in het bos komen we ook minder leuke dieren tegen zoals zoemende plakkende steekvliegen en muggen. Ze maken me behoorlijk gek en er klinkt regelmatig een vloek. Dat past natuurlijk totaal niet bij deze weg haha! Ik spray mezelf vol met Autan. Het lijkt niet te helpen. Doorlopen en doorademen maar... de laatste stijging is een flinke en met rood hoofd kom ik boven aan. Het is 12uur en we eten een meegenomen pizza punt in de schaduw. Na 20 min weer verder.
helaas was het toch niet het hoogste punt, we stijgen nog verder. Dan zijn we verlost en gaat de weg langzaam omlaag en door het bos, wat een verademing! Zo veel vlinders: koolwitjes, parelmoer vlinders, grote en kleine, een citroentje met ook een oranje vlek, een bijzondere zwart-witte vlinder en als hoofdprijs de koninginnenpage!! Mijn foto’s waren helaas onscherp dus heb er een van internet geplukt.
Op het laatste stukje voor Rignano rent er vlak naast ons een hertje weg. Een kleine. Even verderop blijft ze staan en kijkt naar ons, echt heel leuk!
we zijn nu aangekomen bij ons logeer adres: Da Mamma Sara. We waren kapot en baadden in het zweet. Eerst een douche en limonade, daarna een uurtje slapen. We konden leuk kletsen in het Italiaans met Sara en haar man Theodor.

We eten straks het verse eten van Sara. Samen met haar man oogsten ze de Oregano vandaag (zie foto). En we krijgen bonen en tomaten uit de tuin.

Aar, hoe gaat het met t Voedselbos? Kon jij al courgettes oogsten?

nu nog even een relax momentje en bellen naar ons adres voor morgen!

1. Maru:
    28 juli 2020
    Ik kijk elke dag weer uit naar jullie avonturen... Zo ben ik ook een beetje op vakantie!! Prachtige fotoos. Leuk die 2 luitjes met hun oregano. Heerlijk (en knap) dat jullie zo Italiaans kunnen babbelen met iedereen...
  2. Maartje:
    28 juli 2020
    Ja elke dag leren we woorden bij, echt gaaf! Kost n paar centen maar dan...
  3. Ruud Verkerke:
    28 juli 2020
    Hoi Maartje, een warm en dus zwaar begin van jullie voetreis. Mooi die aandacht voor ontmoetingen met mensen en je oog voor al het andere dat leeft. De vlinderfoto toont trouwens niet de koninginnenpage, maar de koningspage. Ook prachtig maar net iets andere tekening. Morgen omhoog naar 1000 m, in temperatuur is dat gauw 3 graden minder (1 graad per 300 m ) . Gelukkig is er onderweg veel bos, maar veel drinken blijft nodig.
  4. Maartje:
    Dank je Ruud voor je scherpe oog! In het volgende blog weer een insectenvraag 😉
  5. Lida van der Valk:
    28 juli 2020
    Hallo Maartje en Thomas, ik heb fb je gevonden. De link naar jullie reisblog direkt op mijn mobiel gezet. Ik ga jullie volgen. Zo beleef ik zelf ook weer deze prachtige wandeling, tocht die ik vorig jaar gelopen heb in september. Ik wens jullie een fantastische tijd toe. Wees voorzichtig en vergeet niet af en toe stil te staan om te luisteren en kijken naar de prachtige natuur. Lopen jullie ook met de gps? Dit is ons goed bevallen. Veel plezier.
  6. Maartje:
    28 juli 2020
    Hallo Lida, wat leuk zeg dat je me volgt! Veel plezier😀🌈