-Ver-dwalen langs de kust

29 maart 2022 - Armação de Pêra, Portugal

Na een heerlijk avondmaal ziet de wereld er weer een beetje anders uit.
Het was weer een prachtige kustweg met adembenemende vergezichten en de beroemde Benagil grotten aan de kust. Je kunt er met een bootje naar toe,
wij waren tevreden met het zicht er op.

vandaag was een warme dag met zon. In de luwte van de bergen stroomde het zweet vanonder mijn petje door mijn haren en voor het eerst kon mijn jasje uit.
toch heel fijn tot nu toe in wat koelere lucht te wandelen.
het blijft prachtig waar we lopen, en zoveel afwisselend landschap. Rode aarde, dennenbossen, rotsen, struikgewas, prachtige cactussen en Aloe planten en veel vogels die kwetteren en niet te vergeten de bloemen pracht en bijen! Veel meer dan in Nederland. Dat is goed nieuws!
veel andere insecten kom ik nog niet tegen onderweg.
vandaag voor het eerst 2 hagedissen die wegschieten op het pad.

Maru en ik kwamen na het ontbijt en nog een uur lopen op wel een hele ongebruikelijke weg in een dal terecht. Het pad was heel smal tussen struikgewas en met scheve paden, glad van het vocht… het leek steeds smaller te worden en ik twijfelde of we verder moesten, Maru die bleef maar zeggen; gewoon doorlopen, dit komt goed!
het pad gaat steeds dieper en dieper en de enige manier om rustig naar beneden te gaan is je goed vasthouden aan de takken van de bomen aan weerszijden van het pad.
en dan weer omhoog klauteren om het hoofd pad weer te vinden… pffft… het is echt zwaar en mijn enkels hoor ik zuchten.
Ik denk dat mijn voetspieren na deze tocht een flink stuk aan kracht hebben gewonnen, daar kan geen andere workout tegenop!
wat een geluk! We zijn terug op het hoofdpad!
mijn maag roept om lunch. Het is na 14 uur en ik heb mijn calorieën wel verbrand en voel een ‚wegtrekker‘ aankomen…

we lopen het dorpje in, Praia de Nossa volgens mij en vinden een heerlijk restaurant waar we ons settelen.
na een half uurtje komen ook Inez en Sonja er aan.
en dan begint het te donderen en bliksemen en kijhard te regenen!!! Wat een goede timing. Wij zitten hoog en droog en besluiten het laatste stuk met n taxi te gaan.
vannacht slaap ik in het appartement met Inez, dus nu is het over en uit, en ga ik me klaar maken voor de nacht.

1. B.A. Welleman -de Lint:
    30 maart 2022
    Wat een prachtige vogels. De hop heb ik wel vaker gezien, maar ik blijf hem/haar indrukwekkend vinden. Die met dat blauwe verenkleed ken ik niet; weet je de naam? Wat een spannende wandeling door die onherbergzame kloof. Gelukkig ,dat jullie niets overkomen is en dat je zelfs nog droog bent over gekomen. Geniet nog van de laatste vakantiedagen. Veel liefs,
  2. Maartje:
    30 maart 2022
    Ja die blauwe is een blauwe ekster, mooi hè?