Ooievaarskolonie langs de weg van Odiáxere

27 maart 2022 - Alvor, Portugal

Het eerste deel van de weg gaat langs de autoweg. Gelukkig is het zondag en rustig.
we verlaten het leuke kleine stadje en gaan in ganzenpas aan de linkerkant van de weg lopen. De weg gaat tot Mexilhoeira zo door dus al snel pakken we allemaal ons eigen tempo. Fijn!
Eerst zien we een ooievaar en al snel veel meer, een hele kolonie op giga grote nesten op oude olijfbomen. Alle nesten zijn bezet en er wordt af en aan gevlogen met nestmateriaal of voedsel (?). Ze vliegen soms te hoog om het goed te zien, maar heb toch een aantal mooie foto’s kunnen maken.
mijn dag is al weer helemaal goed!

we slaan rechts de weg af na zo’n 1,5 uur lopen en volgen de spoorlijn naar het station van Mexilhoeira. Erg uitgestorven dus geen ‘second breakfast’ met koffie.
we bespreken de route tot Alvor. Erg makkelijk want we volgen de delta langs het water.
zodra we aankomen zie ik allerlei eetbare planten en al mijn wildpluk lessen van Terschelling komen hier uit: Zeeaster, Zoutmelde, Zeekraal en Ijskruid. Ook prachtig paars bloeiende Hottentotvijg (de vrucht schijnt eetbaar!!) en ik dacht een Bremraap (favoriete plant van Aar; heel Terschelling voor rondgefietst) te zien (zie foto de gele toorts) maar het is toch net een andere parasiet: de Schubwortel. Deze plant groeit op de wortel van de gastheer.
Maru en ik plukken en eten; onze vitamine c en groenten hebben we weer binnen.

Het waait flink en de zon gaat wat weg dus pet af en met de haren in de wind door naar de landtong van Alvor. We drinken koffie in de haven en daarna over het hele brede strand naar ons hotel. Ik vind een paar prachtig grote schelpen; die gaan mee!
om ons hotel te vinden is het nog een hele speurtocht van zoeken en bellen (zal ik je besparen). Wel leuk detail: We stonden er pal voor zonder dat we het doorhadden…

We hebben een kamer op de 8e verdieping van een toren met appartementen: Mét Zeezicht!!
de broodrooster gaat weer aan als oventje…het is namelijk toch wel wat koud nog…brrrr

nu eerst een warme douche en even omkleden voor het avondeten.