Sneeuw in Nederland, zon in Faro

2 april 2022 - Faro, Portugal

Terwijl wij in Faro lopen op onze Laatste vakantiedag krijgen we nog meer sneeuw foto’s door vanuit Nederland. Het is wonderlijk zo’n groot verschil.
wij doen vandaag alles heel langzaam. Na een coffee to Go die we in de zon op een stadsbankje opdrinken beginnen we aan een stadswandeling en eindigen na 2 km al weer op een heerlijk terras in de zon voor ontbijt.
daar raken we aan de praat met een Belg uit Antwerpen. Een ex special operations soldaat. Hij was net twee jaar met pensioen. Heel wat meegemaakt en, zoals wij later begrepen, met een post-traumatische aandoening nu. Hij was er vrij open over. Zat Bv heel strategisch met zijn rug tegen de muur voor het beste overzicht naar alle kanten. Hij was heel wat keren uitgezonden geweest naar oorlogsgebied. Daar wilde ie niet echt over praten. Maar wel veel andere verhalen.

Na anderhalf uur stapte hij weer eens op. Hij ging morgen op boottocht naar de Benagil grotten die wij van bovenaf hadden gezien.
wij gingen ook weer verder en zien dat langzamerhand de hele rand om de binnenstad wordt afgezet en vragen aan een politie agent waarom: vanmiddag om 16 uur is het tijd voor de marathon van Faro!
gaaf, die gaan we straks langs zien komen!

na een kleine siësta in de hotelkamer ga ik uit op een toeristisch shop rondje in het centrum. Mmmm heel veel van hetzelfde en behalve wat mooi aardewerk wat lastig meenemen is vind ik geen leuke cadeautjes. Dan maar niets. Traveling light blijft de modus tot thuis.

als ik terugga is alles opgebouwd voor de marathon. Overal hekken en met tape afgezette stukken straat. Het wordt steeds drukker. Eettentjes en banken zijn neergezet bij het finishlijn die bij ons om de hoek is.
ik ga samen met Maru ons laatste hapje eten. Het is pas half 5 maar we gaan vroeg slapen; morgen 5 uur weer op!
we zitten in een pittoresk steegje weer vlak om de hoek. ‘True Food’ heet het.
een heel lieve Braziliaanse serveerster doet heel erg haar best om Engels te praten. We zijn de enige gasten.

wordt vervolgd….

1. Inez Hafkamp:
    2 april 2022
    Veel plezier. Hier is t écht koud!
  2. Maartje:
    2 april 2022
    Getsie! Fijn dat je weer veilig thuis bent, dat wel 😎
  3. Clazien van Ingen:
    2 april 2022
    Lieve Maartje, dank voor de kennismaking met de Algarve!
    Hopelijk hebben jullie vandaag een lekkere luie dag gehad!!!!!
    Morgen een goede vlucht!
    Heel veel liefs voor jullie beiden,
    Clazien
  4. B.A. Welleman -de Lint:
    3 april 2022
    Leuk, dat jullie ook in de stad nog iets bijzonders mogen meemaken; zoals de Ronde van Faro. Ik hoop ,dat jullie nog een gezellige afscheidsavond hebben en morgen een heel goede vlucht terug naar nat Nederland. Slaap lekker vannacht en bewaar je dromen maar voor thuis. Heel veel liefs,